Behov
För att du ska kunna bo kvar hemma och känna dig trygg i din vardag kan du få hemtjänst. Det kan vara allt ifrån servicetjänster några timmar per månad till omfattande omvårdnad med insatser flera gånger per dygn.
Hemtjänsten gäller alla åldrar och menar till att bistå individer i behov till ett självständigt liv med god kvalitet så att de kan fortsätta bo kvar i det egna hemmet.
Ansökan
För att få hemtjänst ska du göra en ansökan och dina behov utreds tillsammans med en biståndshandläggare.
Du kan få hjälp av hemtjänsten med exempelvis:
- Personlig omvårdnad
- Skötsel av hemmet
- Inköp och ärenden
- Matlagning
- Följeslagare till vårdcentral, läkare, tandläkare med mera
Hemtjänsten kan också kompletteras med andra tjänster i hemmet, exempelvis trygghetslarm, och dagverksamhet.
När du fått beslut om hemtjänst kan du välja den utförare du vill anlita. Det finns både kommunala och privata utförare.
Du kan ansöka om stöd och hjälp via din hemkommun. Du kan få ansökningshandlingar postade till dig eller så hittar du ansökningsblanketten på:
- Ansökan i Stockholms stad www.stockholm.se
Utredning
Det är din hemkommun som är skyldig enligt socialtjänstlagen att utreda och bedöma dina individuella förmågor och behov. Utifrån gällande lagstiftning kommer den ansvarige biståndshandläggaren bevilja eller avslå den ansökta hjälpen.
Efter utredning får du ett beslut om vilken hjälp som har beviljats. Beslutet omprövas när situationen förändras, till exempel efter sjukdom eller skada.
Beslut
När handläggaren i din hemkommun har fått din ansökan kommer han/hon höra av sig för att sedan tillsammans med dig att gå igenom din ansökan och identifiera de behov du har och fattar sedan ett beslut om vilka insatser du kan få beviljade.
I samband med utredningen kan det i vissa fall krävas att information inhämtas från läkare, sjuksköterska eller annan person. Detta sker med ditt medgivande.
Efter avslutad utredning fattar biståndshandläggaren beslut. Om du inte är nöjd med beslutet har du möjlighet att överklaga. Information om hur du överklagar medföljer beslutet. Biståndshandläggaren kan hjälpa dig med detta.
Val av utförare
I varje kommun som har framfört Lagen om valfrihet (LOV) får du själv välja mellan godkända leverantörer inom hemtjänsten. Du får information av biståndshandläggaren om aktuella utförare i din hemkommun. När du har gjort ditt val om utförare kan du meddela biståndshandläggaren. Du har möjlighet att jämföra olika utförare:
- Jämförelse Stockholms stad
Erhållen insats
När du har fått ett biståndsbeslut och valt din utförare kontaktar din handläggare utföraren och skickar en formell beställning på dina beviljade insatser.
A Domicil hemtjänst har resurser att påbörja uppdraget inom 24 timmar från bekräftelsen annars enligt överenskommelse.
Innan insatserna startar kommer vi att höra av oss till dig för att planera starten om insatsen tillsammans med dig. Sedan utformar vi en genomförandeplan tillsammans om hur hjälpen och insatserna ska utföras.