Vad innebär fritt val utförare?
Fritt val lanseras med stöd av lag om valfrihetssystem (LOV) från socialtjänsten.
Lagen om valfrihet LOV innebär att du som individ får välja din utförare så kallad hemtjänstföretag efter att du har fått beslut om beviljade insatser.
Innan beslutet om hjälp och stöd beviljas behöver biståndsenheten göra en utredning. I sådana fall behöver du lämna in din ansökan om den hjälp och stöd du behöver till det stadsdelskontor du tillhör.
Blir det någon skillnad i pris med olika utförare?
Kostnaden är den samma oavsett vilken utförare du väljer. Avgiften du betalar jämkas utifrån din inkomst och dina eventuella insatser från socialtjänsten.
Får man utbyta utförare?
Du får byta utförare om du vill och när du vill. Det är inte heller begränsat om hur många gånger du får byta utförare. Du ska bara meddela din handläggare om din nya utförare.
Hur får jag hjälp av hemtjänst?
Vill du ansöka om hemtjänst kan du ta kontakt med en biståndshandläggare i din hemkommun. Du kan bli beviljade hemtjänstinsatser efter en utredning och enligt socialtjänstlagen.
Se även: så här ansöker du!
Vad är "maxtaxa" för hemtjänsten?
Maxtaxan bestäms varje år av regeringen och grundar sig på för närvarande PBB (prisbasbelopp 44300 kr 2016). Maxtaxan är den högsta kostnad som kommunen får ta ut för hemtjänstsinsatser, oavsett hur många insatstimmar det innefattar. Maxtaxan för år 2016 är 1 772 kronor per månad.
Vem avgör vilken hjälp jag kan få?
Biståndshandläggare på din hemkommun gör en utredning efter att du har skickat din ansökan och tar beslut om hur mycket hjälp du kan få.