Kompetensutveckling
Hemtjänstpersonalens kompetens och utbildning är avgörande för företagets mål.
På vår arbetsplats finns flöden av relationer mellan människor som bär upp arbetsplatsens kunnande och kompetens.
Hemtjänstpersonalen på A Domicil omfattar både reell och yrkesutbildning inom vård och omsorg. Reell utbildning innebär att personen har jobbar inom vård och omsorg länge.
Vårt samhälle och vår verksamhet med snabba förändringar begär effektiva och professionella resurser.
Företaget strävar därför efter att utöka personalens kompetens och anordnar utbildningar ständigt.
Generell samt individuell kompetensutveckling planeras och utförs enligt vår utvecklingsplan på företaget. I Medarbetarsamtalet avhandlas den enskildes uppdrag, mål, måluppfyllelse och därav kompetensutvecklingsbehov.
Vård & omsorgsutbildning
Alla anställda är utbildade inom vård- och omsorg. För en bättre relation mellan personalen och kunder samt skickligare kvalitet av vård och omsorg har företaget fokuserat på fyra ämnen: bemötande, kontaktmannaskap, värdegrund och mat- och måltider.
Kompetensmöte
Vi tror på att i en helhet, i relation till andra, kan människan mer än hon kan ensam. Det finns en dold kompetens som ligger mellan människor i verksamheter som kan tas i bruk.
Formen för att realisera denna dolda kompetens är dialog. Nyckelord är mänskliga möten, respekt, lyhördhet, öppenhet och förtroende.
För att skapa en möjlighet till att utöka personalens kunnighet och realisera vår anställdas dolda kompetens har vi också anordnat ett seminarium en gång i månaden. Syftet är att alla personal deltar aktivt på en lärdoms och informations höjande diskussion.
Vår framgång byggs också på en kultur i verksamheten som stöder förmågan och möjligheten att kommunicera.
APT arbetsplatsträff är också ett regelbundet möte på företaget som sker en gång i månaden. Där arbetsledare och alla medarbetarna för dialog om mer övergripande frågor.[De anställda ska uppleva att samverkan och ansvarstagande är en avgörande framgångsfaktor i verksamheten.